Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

Αντιπαραθέσεις για το ακτοπλοικό,ενώ η Σύρος απομονώνεται από Τήνο-Μύκονο


 Νέα αρνητικά δεδομένα δημιουργούνται στο χώρο της ακτοπλοΐας. Η διακοπή επί διμήνου της μιας εκ των τριών βασικών ακτοπλοϊκών γραμμών του νομού μας (Πειραιά – Σύρο – Τήνο – Μύκονο) απομονώνει ουσιαστικά τη Σύρο από την Τήνο και τη Μύκονο, παράλληλα η συγκοινωνιακή σύνδεση της Σύρου θα εξυπηρετείται από τη γραμμή της Παροναξίας, επιμηκύνοντας μάλιστα τη διάρκεια του προαναφερόμενου δρομολογίου.
 Η σύνδεση  της Σύρου με τον Πειραιά, θα γίνεται περίπου στις 12 το μεσημέρι, ένα δρομολόγιο που δεν θα μπορεί να καλύπτει τις κοινωνικές και επαγγελματικές υποχρεώσεις των μετακινούμενων από τη Σύρο προς τον Πειραιά,αλλά και αντίστροφα, διότι δεν θα υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για την εξυπηρέτηση των μετακινούμενων, για την επαφή τους με τις διοικητικές,δικαστικές και υγειονομικές υπηρεσίες της Ερμούπολης.
 
Με επιστολή προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου κο Κώστα Μουσουρούλη, με θέμα τη «διακοπή & μετατροπή ακτοπλοϊκών δρομολογίων»,  παρενέβη  ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης κ. Γιάννης Δεκαβάλλας, ως Πρόεδρος Τοπικού Παραρτήματος Κυκλάδων  της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου.
 
Στην επιστολή του ο κ. Δεκαβάλλας  αναφέρει τα εξής :
 
«          Ήδη από το μήνα Νοέμβριο έχει διακοπεί η δρομολόγηση του τρίτου πλοίου, το οποίο εξυπηρετούσε την ενδοσυγκοινωνία μεταξύ των νησιών μας. Τα δρομολόγια αυτά είναι ιδιαιτέρως αναγκαία διότι κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, η πλειοψηφία των νησιών μας στερείται επαρκούς ακτοπλοϊκής σύνδεσης από και προς τον Πειραιά, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η μετακίνηση των νησιωτών μας.
            Επίσης με το δρομολόγιο Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, καλύπτονται οι ανάγκες ζωής για ένα σημαντικό αριθμό νεφροπαθών, οι οποίοι μετακινούνται από τα νησιά της Τήνου και της Μυκόνου προς τη Σύρο για αιμοκάθαρση στη μονάδα τεχνικού νεφρού του νοσοκομείου της Σύρου.
Επίσης η πολιτεία προχώρησε σε κατάργηση των περισσοτέρων Δ.Ο.Υ. στα νησιά μας, αφήνοντας σε λειτουργία μόνο τις Δ.Ο.Υ. της Σύρου και της Νάξου. Πως θα εξυπηρετούνται άραγε οι δημότες των νησιών, όταν δεν θα έχουν πλοίο να μετακινηθούν από και προς τις δύο Δ.Ο.Υ. του νομού;
            Η κάλυψη της γραμμής Τήνου – Μυκόνου με τα δύο εναπομείναντα πλοία της ενδοσυγκοινωνίας δεν καλύπτει ούτε τις στοιχειωδώς ανάγκες σύνδεσης, διότι και τα δρομολόγια είναι ελάχιστα σε αριθμό (3 για την Τήνο και κανένα για την Μύκονο) . Η γραμμή Σύρου – Τήνου – Μυκόνου εξυπηρετεί και τη συγκοινωνιακή σύνδεση με την Άνδρο με μετεπιβίβαση στο λιμάνι της Τήνου.
            Επανερχόμεθα σε παλαιότερη πρότασή μας, να προστεθεί και η Σύρος στην ακτοπλοϊκή γραμμή Ραφήνας – Άνδρου – Τήνου – Μυκόνου, η οποία σήμερα εκτελείται από το πλοίο «Πηνελόπη», έτσι ώστε να αποκατασταθεί καθημερινή σύνδεση της Σύρου με την Άνδρο, την Τήνο και τη Μύκονο, αλλά και τη Ραφήνα.
 
            Ήδη οι νησιώτες μας βιώνουν πολύ δύσκολες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, οι οποίες μεγεθύνονται λόγω της απομόνωσης του νησιωτικού χώρου, εάν συνεχιστεί και επιδεινωθεί η υφιστάμενη κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών μας, χωρίς κανένα ίχνος δραματοποίησης, σας λέμε ότι πολλά νησιά θα οδηγηθούν κατά τους χειμερινούς μήνες στην εγκατάλειψη, αλλά και η δίκαιη αγανάκτηση των νησιωτών μας μπορεί να οδηγήσει σε δυναμικές κινητοποιήσεις για την κατάκτηση του αυτονόητου δικαιώματός μας, που είναι αυτό της μετακίνησης.
            Προσδοκάμε ότι, θα καταβάλετε κάθε δυνατή προσπάθεια στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας, έτσι ώστε να μην υπάρξει διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, θα υπάρξει επαναφορά του τρίτου πλοίου που εκτελούσε με έδρα τη Σύρο την ενδοσυγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών μας, αλλά και κάθε άλλη ενέργεια, η οποία θα ενισχύσει τη νησιωτική ακτοπλοΐα».
            Εκτός από την παρέμβασή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου, ο πρόεδρος του Τ.Π. Κυκλάδων, απέστειλε σχετική επιστολή προς την Εταιρεία BLUE STAR FERRIES, με την οποία την καλεί να αντικαταστήσει το πλοίο BLUE STAR ITHAKI με άλλο πλοίο της εταιρείας, έτσι ώστε να μη διακοπεί ούτε μια ημέρα η σύνδεση του Πειραιά με τη Σύρο, την Τήνο και τη Μύκονο, προκειμένου να συμβάλλει η ανωτέρω εταιρεία στον περιορισμό της απομόνωσης των νησιών.
 

Το Ακτοπλοϊκό, πρώτο θέμα στη συνεδρίαση

του Περιφερειακού Συμβουλίου  

Τα προβλήματα και οι προτάσεις για την ακτοπλοΐα συζητήθηκαν σήμερα - μεταξύ άλλων - στο Περιφερειακό Συμβούλιο που συνεδριάζει στη Σύρο, παρουσία του  Γενικού Γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Σπιλάνη.

 Ο Περιφερειάρχης, Γιάννης Μαχαιρίδης, επεσήμανε πως η συζήτηση για το ακτοπλοϊκό των νησιών μας γίνεται υπό συνθήκες πρωτόγνωρες για τη χώρα μας, για την οικονομία και την κοινωνία της. “Το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας, δηλαδή το αν και πότε ο νησιώτης θα μετακινηθεί δια θαλάσσης και με ποιο τίμημα, έχει αφεθεί εξ ολοκλήρου στη διάθεση και στα περιθώρια κέρδους των δραστηριοποιούμενων εταιρειών”, επεσήμανε, προσθέτοντας πως “η σημερινή κρίση απλώς επιβεβαιώνει πόσο εύθραυστο ήταν το οικοδόμημα της ελληνικής ακτοπλοΐας και το συγκοινωνιακό δίκτυο των νησιών μας. Και αυτό διότι θεμέλιο του οικοδομήματος ήταν μια διαρκής αντιπαράθεση ανάμεσα στο δημόσιο συμφέρον και την επιχειρηματική εξίσωση κόστους – οφέλους των ακτοπλόων. Συνήθως κέρδιζε η δεύτερη, όσο τα νησιά μας έμοιαζαν με φλέβα χρυσού και επικρατούσε συνωστισμός ενδιαφερομένων για να τα εξυπηρετήσουν”.

 
Ο Περιφερειάρχης τόνισε πως “οι σημερινές συνθήκες ευνοούν και επιταχύνουν αυτή την αποδόμηση, με τις επιπτώσεις και το τίμημα να καταβάλλονται, όπως πάντα, πάλι από τον Αιγαιοπελαγίτη. Επιπτώσεις που αφορούν και επηρεάζουν την ποιότητα της ζωής του, την ασφάλεια και την υγεία του, την επιχειρηματική του ανάπτυξη, τη διατήρηση του πληθυσμού στα νησιά μας και την αποτροπή ενός νέου ξεριζωμού”. 

 

Η κατάρρευση αυτή εκδηλώνεται μέσω:

 

  • Των μειωμένων πόρων για την επιδότηση των γραμμών δημοσίου συμφέροντος και διακοπές δρομολογίων. 
  • Του κόστους καυσίμων και της αύξησης ναύλων. 
  • Των Ακτοπλόων που χρεοκοπούν ή που δηλώνουν χρεοκοπημένοι και απειλούν να δέσουν τα πλοία τους και να τα πουλήσουν όσο –όσο.
  • Των Ναυτεργάτες που βλέπουν να ψαλιδίζονται τα εισοδήματα τους.
  • Των λιμενικών υποδομών, στρατηγικής σημασίας, που γίνονται αντικείμενο οικονομικού παζαριού, με την προοπτική ιδιωτικοποίησής τους.
Κλείνοντας, ο κ. Μαχαιρίδης επανέφερε το αίτημα που διαμορφώθηκε στο προηγούμενο περιφερειακό συμβούλιο σύμφωνα με το οποίο “το Περιφερειακό Συμβούλιο, με την αρωγή και τη συνδρομή των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων των δύο νομών μας, Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, διατηρεί το δικαίωμα να υπερασπιστεί με κάθε πολιτική - αν κριθεί σκόπιμη, και με κάθε πρόσφορη νομική διαδικασία, τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των κατοίκων της Περιφέρειάς μας».

 
Ο Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης στην τοποθέτησή του ανέφερε μεταξύ άλλων  πως οι  ανάγκες των νησιωτών και των επισκεπτών αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα για το αρμόδιο Υπουργείο. Έκανε σαφές πως η ακτοπλοΐα αποτελεί τον “αιμοδότη” των νησιών τονίζοντας πως πρέπει να εξασφαλιστούν  υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος.

 
“Είναι υποχρέωση μας να παρέχουμε το δικαίωμα πρόσβασης και μετακίνησης στους κατοίκους των συγκεκριμένων περιοχών δώδεκα μήνες το χρόνο”, ανέφερε ο κ. Σπιλάνης προσθέτοντας πως  “ο στόχος για δημιουργία κοινωνιών 365 ημερών στα νησιά με ανάπτυξη δραστηριοτήτων καλύτερα κατανεμημένων στο χρόνο απαιτεί εκτός της καλής ποιότητας υπηρεσιών και έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων. Εδώ η πολιτεία πρέπει να παρέμβει ώστε το σύστημα ενημέρωσης δρομολογίων και κράτησης θέσεων της ακτοπλοΐας να γίνει εφάμιλλο με εκείνο των αεροπορικών εταιρειών ακόμη και για τις τοπικές γραμμές. Ίσως ο σχεδιασμός νέου δικτύου βάσει των πραγματικών αναγκών των νησιών και των νησιωτών, αλλά και συνδυασμένες μεταφορές μετά από προσεκτική και ενδελεχή συλλογή και ανάλυση των πραγματικών στοιχείων κίνησης αλλά και του κόστους των επιχειρήσεων ακτοπλοΐας να μπορεί να συμβάλει σ’ αυτό”.

 

Ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Πουσσαίος, αναπτύσσοντας τις προτάσεις της Περιφέρειας στον τομέα της Ακτοπλοΐας, ανέφερε πως αυτές κινούνταν γύρω από την αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών (τουριστικοί και εμπορικοί λιμένες), ώστε να αποτελέσουν επενδυτικό πόρο αξιοποίησης προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών αλλά και των ίδιων των επενδυτών, την παράλληλη ανάπτυξη δικτύου διασυνδεδεμένων μεταφορών, τη δρομολόγηση υδροπλάνων, τη κατασκευή πλοίων για τη παροχή δημόσιων υπηρεσιών μεταφοράς, και τη δημιουργία παρατηρητηρίου πλαισίου λειτουργίας μεταφορικών μέσων.

 
Συγκεκριμένα προτάθηκε:

 

σύσταση ενός φορέα σε κεντρικό επίπεδο επιφορτισμένο με αρμοδιότητες σχεδιασμού, οργάνωσης, προγραμματισμού, συντονισμού και εποπτείας της διεξαγωγής του συγκοινωνιακού έργου όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς, θαλάσσιων, αεροπορικών και χερσαίων, στο νησιωτικό χώρο.

 
Ταυτόχρονα και σε άμεση σύμπραξη με τον κεντρικό φορέα προκρίνεται η δημιουργία, από την τοπική αυτοδιοίκηση, ενός εξειδικευμένου φορέα με σκοπό την παροχή υπηρεσιών στις άγονες γραμμές, ο οποίος θα χειρίζεται δημόσιους πόρους.

 

-Καθιέρωση του μεταφορικού ισοδύναμου που με βάση τα σημερινά δεδομένα της κοινωνικο-οικονομικής κρίσης της χώρας, θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το κόστος της μεταφοράς /ανά μονάδα απόστασης αλλά και τη συχνότητα εξυπηρέτησης σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση του συνόλου των νησιωτικών προορισμών.

- Την αντικατάσταση της πολιτικής που είχε ως επίκεντρο το πλοίο, με μια πολιτική που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών με το συντονισμό και διαφορετικών μέσων (πλοίων, αεροπλάνων, υδροπλάνων, ελικοπτέρων).

-Νομοθετική πρόβλεψη για λειτουργία μικρών διανησιωτικών γραμμών ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος (στο Νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό).

-Ανάπτυξη Δικτύου Διασυνδεδεμένων μεταφορών

-Αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών (τουριστικοί και εμπορικοί λιμένες)

-Δρομολόγηση Υδροπλάνων

-Δημιουργία Παρατηρητηρίου πλαισίου λειτουργίας μεταφορικών μέσων

-Εκπόνηση μελετών εφαρμογής των ανωτέρω προτάσεων

-Αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού Στόλου

-Επικράτηση συνθηκών εργασιακής ειρήνης και γενικότερα ομαλών εργασιακών σχέσεων.

Οι προτάσεις Μουσουρούλη οδηγούν
σε δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων
Στην τοποθέτηση του στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου στις 26/11, ο Νίκος Συρμαλένιος, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«…..Εμείς αντιμετωπίζουμε το θέμα της Ακτοπλοΐας, ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως εμπόρευμα. Το γεγονός ότι η Ακτοπλοΐα σήμερα στη χώρα μας βρίσκεται σε κακά χάλια, σε μια χώρα που το 1/3 είναι νησιωτική, είναι αποτέλεσμα ανυπαρξίας στρατηγικής όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών. Δεν υπήρξε στρατηγική, διότι όλα υποτάχθηκαν στην εξυπηρέτηση των εφοπλιστών, χωρίς κανένα σχέδιο και συγκεκριμένη χάραξη πολιτικής……
…....Που βρισκόμαστε σήμερα: α) είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρώπης, που η Ακτοπλοϊα βασίζεται αποκλειστικά στις ιδιωτικές εταιρείες β) Έχουμε τα ακριβότερα εισιτήρια, αν τα συγκρίνουμε με ανάλογες αποστάσεις άλλων χωρών γ) έχουμε επιδοτούμενα πλοία στις λεγόμενες άγονες γραμμές, χωρίς σχεδιασμό και κατά κανόνα με μονοετείς συμβάσεις δ) έχουμε καταργήσει τις εκπτώσεις κατά 50% των εισιτηρίων των κατοίκων των μικρών νησιών κάτω από 3.100 πληθυσμό ε) έχουμε ολιγοπώλιο στις τακτικές, κατά κανόνα κερδοφόρες γραμμές….
…....Η θέση της κυβέρνησης, τουλάχιστον αυτό που παρουσιάστηκε στη Βουλή από τον υπουργό κ. Μουσουρούλη, είναι διαφορετική από τις γενικές διαπιστώσεις που παρουσίασε σήμερα εδώ ο Γ.Γ. Νησιωτικής Πολιτικής κ. Σπιλάνης. Το Σχέδιο που παρουσίασε καταρχήν ο υπουργός με τη δημοπράτηση ζωνών εκμετάλλευσης, οδηγεί μαζί με την πρόταση του για τα λιμάνια, σε δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων σε μεγάλες περιοχές της νησιωτικής Ελλάδας. Άλλωστε με τις περικοπές των κονδυλίων των επιδοτούμενων γραμμών κατά 18 εκατ μέσα από τον προϋπολογισμό, οδηγούμαστε σε περαιτέρω μειώσεις δρομολογίων, συγχωνεύσεις γραμμών κλπ…..
Η δική μας πρόταση εστιάζεται στα παρακάτω σημεία:
ü  Ενιαίο Κέντρο Σχεδιασμού, Παρακολούθησης και Ελέγχου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και βεβαίως όλου του μεταφορικού έργου, από – προς τα νησιά και μεταξύ τους.
ü  Καθοριστική συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης Περιφερειακής και Δημοτικής στο σχεδιασμό των δρομολογίων της ενδοεπικοινωνίας.
ü  Σύσταση Δημόσιου – Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοΐας, που κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών, είτε ως αμιγώς δημόσιος, είτε σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, θα αναλάβει κυρίως τη διαχείριση των “άγονων” γραμμών.
ü  Η Ε.Ε. έχει αποδεχθεί να χρηματοδοτήσει Κοινοπραξίες με τη συμμετοχή του Δημοσίου, οι οποίες μπορούν να αγοράσουν ή να κατασκευάσουν πλοία σε ελληνικά ναυπηγεία (π.χ. Νεώριο). Να μελετηθεί η κατασκευή πλοίων με χρήση ΑΠΕ.
ü  Θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για καθορισμό τιμών ισοδύναμων με την αντίστοιχη μεταφορά στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ακόμα αναμένουμε τα πορίσματα μελέτης για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που το υπουργείο μάς είχε υποσχεθεί ότι θα ήταν έτοιμα από το τέλος του Αυγούστου.
ü  Επανασύσταση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλάσσιων Επικοινωνιών, που ενώ θεσμοθετήθηκε με τον Ν. 2932/01, καταργήθηκε ουσιαστικά πριν λειτουργήσει.
ü  Δημόσια παρέμβαση στην αγορά των καυσίμων και προσπάθεια εξορθολογισμού των τιμών.
ü  Απόκρουση των αντεργατικών σχεδίων και μέτρων και κατοχύρωση των οικονομικών και εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών μέσα από συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
ü  Χάρτα των δικαιωμάτων των επιβατών. Δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος κράτησης και ενημέρωσης των εισιτηρίων.
Οι προτάσεις μας αυτές, είναι φανερό ότι θα τεθούν το επόμενο διάστημα σε δημόσια και συγκεκριμένη διαβούλευση, με την Αυτοδιοίκηση, τους τοπικούς φορείς και τις νησιωτικές κοινωνίες, έτσι ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας και διαμόρφωσης στόχων αγωνιστικής διεκδίκησης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο…..
…….Είναι θετικό ότι άνοιξε επιτέλους αυτή η συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου…..»
ΣΥΡΟΣ-ΔΥΝΑΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣΕπιτέλους δώστε ένα τέλος στην άρρωστη κατάσταση
 
"Επιτέλους δώστε ένα τέλος στην άρρωστη κατάσταση και κάντε μια αρχή με νέες σταθερές βάσεις, σχεδιασμό και εφαρμογή μακροχρόνια και όχι τυχοδιωκτική, η Δρομολόγηση των Πλοίων πρέπει να γίνει αρμοδιότητα της Περιφέρειας, η Διαπεριφερειακή  όπου αυτό απαιτείται, οι Δήμοι πρέπει να προτείνουν και να γνωμοδοτούν.

 

Ø Πρέπει επιτέλους να απαιτήσουμε τη θεσμοθέτηση κύρια, της όλης διαχείρισης της συγκοινωνίας των Νησιών μας.

Ø Να γίνει μια ολοκληρωμένη Οικονομοτεχνική Μελέτη και σχεδιασμός Χειμερινών και Θερινών δρομολογίων και όχι με ημερομηνία λήξεως, στοιχεία υπάρχουν εφ όσον όλα τα εισιτήρια διακινούνται ηλεκτρονικά, τα κοστολόγια καυσίμων, πληρωμάτων, αποσβέσεις είναι δεδομένα.

Ø Πρέπει παράλληλα να εξετασθούν τα αεροπορικά δρομολόγια και η δρομολόγηση των Υδροπλάνων, είναι απαράδεκτο το Ελληνικό Κράτος με τόση θάλασσα και τόσα νησιά να μην έχει οριοθετήσει τους διαδρόμους και τον κανονισμό λειτουργίας και πτήσεων των Υδροπλάνων, τι περιμένουμε; Ποιοι κοντράρουν το σύστημα; Γιατί δεν θέλουν τη δρομολόγηση τους;

 

Επιτέλους ας σταθούμε σοβαρά στο θέμα της συγκοινωνίας των νησιών μας, καλούνται όλοι όσοι εμπλέκονται στο θέμα Υπουργείο, Περιφέρεια, Νησιωτικοί Δήμοι, να πάρουμε κοινές αποφάσεις για ριζική επίλυση του θέματος και όχι πυροσβεστικά όταν το πλοίο, αλλάζει ρότα όπου συμφέρει, η δένει γιατί κονόμησε το καλοκαίρι και τώρα μπαίνει μέσα.

Κρίνουμε απαράδεκτο μια διαχρονική γραμμή Σύρου, Τήνου, Μυκόνου να καταργείται έτσι απλά για τα συμφέροντα της εταιρίας, το πλοίο πρέπει να συνεχίσει το δρομολόγιο του, είναι απαίτηση των νησιών που εξυπηρετεί.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου πρέπει να προκαλέσει ένα Φόρουμ σε συνεργασία με τους Δήμους για την Ακτοπλοΐα, η εποχή είναι κατάλληλη, να ξεκινήσει συζήτηση να βγουν αποφάσεις και όλοι μαζί να αγωνιστούμε για την εφαρμογή τους, δεν αρκούν τα ψηφίσματα και οι επιστολές, οι νησιώτες αξίζουν πολλά περισσότερα, αυτό το μήνυμα πρέπει να δοθεί προς κάθε κατεύθυνση".

Ψήφισμα Περιφερειακού Συμβουλίου 
 
Σε κοινό ψήφισμα – απόφαση για τα ακτοπλοϊκά προβλήματα των νησιών προχώρησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου.Ακολουθεί το ψήφισμα:

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, διαπιστώνει με ανησυχία τα δυσμενή δεδομένα που διαμορφώνονται σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας, ένα δημόσιο αγαθό και προαπαιτούμενο για την επιβίωση και ανάπτυξη των νησιωτών, που εξακολουθεί η Πολιτεία να το προσεγγίζει με τη λογική κόστους – οφέλους.

Μια προσέγγιση που κατέστησε το πλοίο ακριβή πολυτέλεια για πολλά νησιά του Αιγαίου και επιβεβαιώνει την πλήρη άγνοια της κεντρικής διοίκησης και την απόσταση που χωρίζει την Αθήνα από τον νησιωτικό χώρο.

 Η διακοπή δρομολογίων, παρά την επιτακτική ανάγκη για αύξησή τους, και η πρόσφατη αύξηση των εισιτηρίων στις γραμμές του κρατικού ναυλολογίου, φανερώνουν από τη μία τις εγγενείς στρεβλώσεις του συγκοινωνιακού σχεδιασμού και από την άλλη την έλλειψη πολιτικής βούλησης να θωρακιστεί ο νησιωτικός χώρος από πρακτικές που τον διαχωρίζουν σε συμφέρουσες και μη επιχειρηματικές ζώνες, την ώρα που το μεταφορικό ισοδύναμο, πάγιο αίτημα των νησιωτών, παραμένει σχέδιο επί χάρτου και αντικείμενο αέναων συζητήσεων που καταλήγουν σε απόπειρες εφαρμογής πιλοτικών προγραμμάτων.

Η κεντρική διοίκηση αδυνατεί, δεν μπορεί και δεν θέλει να κατανοήσει τη σημασία του πλοίου στη ζωή των νησιωτών, ασκώντας πολιτικές και παίρνοντας αποφάσεις με όρους “στεριανούς”. Μια φιλοσοφία που δεν είναι γέννημα και προϊόν της σημερινής οικονομικής κρίσης, αλλά διαχρονικών νοοτροπιών και αντιλήψεων του κράτους πέριξ της πλατείας Συντάγματος.

 Το κορυφαίο πολιτικό όργανο της Περιφέρειας επισημαίνει και καταγγέλλει την αδυναμία της Πολιτείας να ασκήσει τον παρεμβατικό και ρυθμιστικό της ρόλο σε έναν ευαίσθητο τομέα όπως είναι οι συγκοινωνίες και οι μεταφορές στο νησιωτικό χώρο, με υπαρκτό τον κίνδυνο να αφεθούν οι νησιώτες στο έλεος ενός σκληρού ανταγωνισμού ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες και να καταβάλλουν αυτοί τελικά το τίμημα της κρίσης που επικαλούνται οι εκπρόσωποι του κλάδου.

 

Προκειμένου να διασφαλιστούν έστω στοιχειωδώς οι ελάχιστες έστω προϋποθέσεις για απρόσκοπτη και ποιοτική συγκοινωνία στα νησιά μας, το Περιφερειακό Συμβούλιο, καλεί την κυβέρνηση να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να συνεχίσει απρόσκοπτα η ακτοπλοϊκή σύνδεση και η εξυπηρέτηση των νησιών.

 

Στο νησιωτικό χώρο απαιτείται, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, άσκηση νησιωτικής πολιτικής, προκειμένου να διασφαλιστεί η κοινωνική και οικονομική συνοχή.

 

Καλούμε τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και τους κοινωνικούς εταίρους σε κοινή προσπάθεια προκειμένου να συμβάλουμε με τις προτάσεις μας στη διαβούλευση και να αγωνιστούμε για το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των νησιωτών να απολαμβάνουμε ίδιων υπηρεσιών με τη στεριανή Ελλάδα.

 

Καλούμε το Υπουργείο:

 

-Να αναθεωρήσει την όποια σκέψη μείωσης των δρομολογίων.

-Να επιβάλλει στις ακτοπλοικές εταιρείες όταν αποσύρονται πλοία για δεξαμενισμό να αντικαθίστανται άμεσα με άλλο πλοίο της ίδιας εταιρείας.

-Η διαφαινόμενη αποδρομολόγηση του πλοίου Blue Star Ithaki μας βρίσκει αντίθετους. Δημιουργεί συνθήκες απομόνωσης σε δυο νησιά, όπως η Τήνος και η Μύκονος, με τεράστιες συνέπειες τόσο σε ότι αφορά στην εξυπηρέτηση των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων και των υπηρεσιών υγείας (σύνδεση με νοσοκομείο Σύρου), διοικητικών υπηρεσιών κ.ά., όσο και των υπαλλήλων των δημόσιων υπηρεσιών της Περιφέρειας που πρέπει να μετακινηθούν από και προς τα αντίστοιχα νησιά.

 

-Στον όποιο σχεδιασμό αναθεώρησης των ακτοπλοϊκών γραμμών να εξασφαλιστεί με τακτικά δρομολόγια η σύνδεση όλων των νησιών τόσο με το διοικητικό κέντρο σε επίπεδο επαρχείου, όσο και με την έδρα της Περιφερειακής Ενότητας, αλλά και με τον Πειραιά.

 

Ζητάμε επίσης,

 

-Χάραξη εθνικής στρατηγικής για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και μέριμνα για τα ναυπηγεία του Νεωρίου Σύρου.

-Κοινωνική πολιτική με μειωμένα εισιτήρια για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (άνεργοι, πολύτεκνοι, φοιτητές κτλ).

-Σύσταση Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής με τη συμμετοχή όλων των φορέων των νησιών μας.

-Λειτουργία του Ινστιτούτου Νησιωτικής Πολιτικής, που προβλέπεται από τον Καλλικράτη και παραμένει ανενεργό.

 

Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου”.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.